neděle 15. června 2008

Big Sur

Od mé návštěvy Kalifornie sice již uběhly téměř tři roky, přesto, anebo právě proto, jsem se konečně dokopal ke zveřejnění fotoreportu mojí návštěvy Big Suru, návštěvy inspirované knihou Konfederační generál z Big Suru od Richarda Brautigana. Z ní jsou též citované pasáže.

"Kolem projela dvě auta. V jednom seděli mladí lidé. Dívka byla hezká. Nejspíš vyjeli hned ráno z Monterey a předtím si dali obrovitou snídani na autobusovém nádraží. Nějak to ale nešlo dohromady.
Proč by vlastně měli snídat na autobusovém nádraží? Čím víc jsem nad tím dumal, tím méně pravděpodobné mi to připadalo. V Monterey se dalo jít na snídani na mnoho jiných míst. Řada z nich byla daleko elegantnějších. Z toho, že jsem kdysi posnídal na autobusovém nádraží v Monterey, se rozhodně nedalo usuzovat, že tam chodí na snídani celý svět."

Carmel General Store, jedna z posledních výsep civilizace a jediný slušný místo na stopa
"Já ještě nikdy nebyla na Big Suru, řekla Elaine a sledovala okýnkem ubíhající krajinu. Rodiče se odstěhovali do Carmelu, když jsem chodila na vejšku na Východě."

a začátek území, kterýmu se říká Big Sur

"Radši jí řekni, ať si udělá vejlet na Měsíc, a ty že odjíždíš na Big Sur vykoupat si duši ve volnosti a svobodě kojotího tábora. Pověz jí, že budeš mít ve srubu tucet kamen, v kterejch se topí whiskou, dokud celý nebe nezamrzne."

Dude's home / Dude's cat n°1

Dude's cat n°2 / Lee Mellon, poste restante, Big Sur, California

Dude's gerden / Dude's cat n°1 again

Srub, ve kterym je určitě tucet kamen a jedna rozebraná motorka / Dude's cat n°2 again
"Hlavu vzhůru, ty blboune! Ještě pořád tu je starej Lee Mellon a srub, co na tě čeká na Big Suru! Je to dobrej srub. Stojí na vysokým útesu přímo nad oceánem. Jsou v něm kamna a tři skleněný stěny. Ráno koukáš přímo z postele, jak to dělaj mořský vydry. Vysoce poučné!"

Dude and his dog n°1 / Good morning radio and harmonica blues jam

Dude's gerden with Pacific Ocean hidden in fog
"Šel pak na zahrádku natrhat něco zelenýho na salát. Vrátil se s melancholickým výrazem v obličeji. Na zahradě je králík, řekl.
S obrovskou dávkou sebeovládání jsem is urval od úst slovo Alenka; nejprve od úst a posléze z mysli. Opravdu jsem chtěl říci: Copak, Alenko, snad nemáš strach?, ale přinutil jsem se přijmout skutečnost, že pět nábojů je nenávratně pryč."


Dogfriend's asses / Dude a jeho kamna
"To se ví, že jsou. V každým je tucet kamen."



Buddha


Pacific ocean hippie guitar jam / Coast n°1

Coast n°2 / Hippie camp


"Tabákový obřad Lee Mellona měl zhruba tento průběh: když mu došly cigarety a všechny běžbné způsoby, jak přijít k tabáku, vypadaly beznadějně, vydal se do Gordy. Protože neměl na tabák peníze, šel pěšky řekněme po té straně silnice, která byla nejblíž horám sv. Lucie, a hledal vajgly; všechny, které našel, ukládal do papírového pytlíku.
Někdy narazil na shluk vajglů připomínající kruh hřibů v začaovaném lese, ale jindy se musel za jedním vajglem táhnout celou míli. Když potom konečně nějaký našel, zazářil mu obličej v šestizubém okouzlení. V jiných zemích se tomu říká úsměv.
Občas, když někdy ušel i půl míle bez jediného úlovku, padla na něho hluboká deprese z představy, že už nikdy žádného vajgla nenajde, že dojde až do Seattlu, pak se dá směrem na východ a dorazí do New Yorku, měsíc po měsíci bude prohledávat okraje silnice, ale nikde se žádný vajgl nevyskytne. Ani jediný a to bude konec Amerického snu.
Do Gordy to je pět mil. Tam se Lee Mellon otočí a vrací se po druhé straně silnice podél oceánu zpátky. Hluboko pod ním vyhazuje Pacifik své odpadky na útesy a pobřeží. Kormoráni přehazují vzduch svými křídly a obdobně takto zpracovávají Tichý oceán i velryby a pelikáni."


"V rybníku tu hrozně kvákaj žáby. Píšu to při lampě, protože tu není elektřina. Vedení končí pět mil odtud a podle mýho je to úplně to nejlepší, co mohlo udělat. Kdo by ostatně stál o elektřinu."

"Časová smyčka to asi nebude, řekl jsem, když jsme se přiblížili a uviděli dvojici reflektorů, zabořených jako fantastické háky do nitra hory, a malého mužíčka s velikou sekyrou, který kácel stromy a narovnával je na auto.
Auto vypadalo jako prales, z něhož se řinulo světlo, jakoby někde uvnitř vězel měsíc či odtud vypouštěli rachejtle."



"Byla zde hliněná stěna a dřevěná stěna a ještě skleněná stěna a žádná stěna, čistě vzduchový prostor vedoucí na úzkou pěšinku, která částečně obtáčela žabí rybník a potom pokračovala napříč kaňonem přes prkno, které se prohýbalo jako křídla aeroplánu z 1. světové války"


"Řekni tý svý buchtě, ať si udělá vejlet někam na Měsíc, a koukej přijet s tou whisky. Nalovíme si škeble a vychčijem se ze skály. - Srdečně Lee Mellon"

7 komentářů:

martin řekl(a)...

Moc pěkný jsou jak fotky - který jsem už měl tu možnost vidět, tak text. Takový lyricko-epický "cestopisy" miluju.
Zkus se mrknout na něco od Walta Whitmana pokud budeš mít chuť, myslim, že by se ti to mohlo líbit..

Anonymní řekl(a)...

vazne moc pekny.

nubes řekl(a)...

Tyhle fotky mě tááák nadchly, že jsem oběhal pár antikvariátů až nakonec si tu knihu objednal na netu...

nubes řekl(a)...

...a oni ji nikde nemají, kdyby jste na ni někde narazili kupte mi ji.

Anonymní řekl(a)...

kdysi jsem ji taky marne shanel a pak jsem nasel zdroj, kde ji meli po dvaceti korunach na objednani. nakoupil jsem jich asi za dve ste a rozptylil je po svete. podivam se jestli mam jeste nejakou volnou a pokud ne, rad ti pujcim svuj vytisk.

Anonymní řekl(a)...

tak vytisk, ktery bych ti mohl venovat už bohuzel nemam. muzu ti pujcit svuj, nebo si ho pujc v mahenove knihovne (tam ho urcite meli). nebo hledej dal. ja je tenkrat objednaval v knihkupectvi v olympii.

nubes řekl(a)...

Včera bylo po všem, ráno sem si ji odnesl z mzk a večer ji tam mohl vrátit. Nejvíc mě dostalo jak přivazoval ty žáby ke kamenům a bál se že vylezou nahoru i s ním :-D